A fehér mönyasszonyi ruhák eeterjedése

Az 1950-es évek közepitű terjett ee a fehér mönyasszonyi ruha, a szoknya ajjáig érő fátyollaa, mög a mönyasszonyi csokorraa.

Ekkó má a vőlegényön sé csizma, csizmanadrág, melegüng, mellény, kabát, vót, hanem öltöny, cipővee. Ezt a képet az újabban főtőtött kincsök között talátam. Köszönet érte.

A zöltönyt vagy Kalocsán csinátatták, vagy Paksra möntek át hajóvaa, mivee röndös közleködés vót. Jobban kézre is esött, hiszön pijarcra  is átjártak, tutták mejik a jó szabó.

Máma má csak a heje van mög a kikötőnek, mög a zemlékejinkbe ének a hajók, a Kossuth, a Rákóczi stb. Simon Laci tötte közzé gyűteményét, ez a kép abbú való.

Szóvaa, mindönki főőtözött ünneplőbe, úgy möntek a lányos vagy a fijús házhó. Addigra odaértek a muzsikások is. Úszódon legtöbbsző fúvós zenekarok zenétek, de akatt citéra, sőt benedöki cigány zenekar is./Űk vótak a Csicsójék/.

A vőfény fokta a hosszú nyakú totyakos üvegöt tele bórraa, amire égy asszony ráhúszta a kerek kúcsos kalácsot dísznek.

A többi embör kezibe is kerűt égy-égy boros üveg, hogy majd a hosszú úton szomjukat óthassák, a nízelődőket kínáhassák.

A zasszonyok hidegbe is csinosak vótak

A környékbe mindig mög löhetött külömböztetni a zúszódi, foktűi, benedöki asszonyokat, lányokat a viseletük szerint. Valahogy a zúszódijakon jobban áátak a szoknyák!

A zúszódi asszonyok ünnepi viselete a hidegöbb időbe. Gyönyörű! Így möntek régön is templomba ősztű, tavaszig. Változás azér van, mer má mögrövidűtek a szoknyák, a kötők sé ugyan ujanok. De hát a divat, az divat!

Fijatal asszonyok templomba készűnek, vagy onnan gyünnek. Nem túl sok évtized mút ee a két kép készítése köszt, de szömbetűnő mégis a külömbség.

Hát így őtösztek fő a zasszonyok, lányok a zesküvőre. Ha jobb idő vót, persze nem köllött a kabát, a lányok a fejüket sé kötötték be.

Tyúkpucolás nem is ujan régrű

Tyúkpucolás készülődéskó 1964-bű. Itt asztán löhet ám főfödözni ismerős asszonyokat! Bár, igaz, sokan má nem ének.

Szakácsok égy másik lakodalombú

           Égy másik csapat főzőasszony, Tóth Béláné, Térus ángyom vezetésivee, aki sok lakodalmat kifőzött! 

Lakodalom röggele

    Ez a kép égy úszódi lakodalomba készűt a szakácsokrú mög a segítőjükrű. Itt spórhelton főznek.

A lakodalom röggelin a férfijak összevitték a szomszédokbú a kazánokat, nagy lábasokat, bográcsokat. Fávaa alágyútottak.

Égy idősebb asszony a rokonságbú vót a szakácsné, a többijek a keze alá dógosztak. Mögpucóták a zőccségöt, figyeetek a tűzre.

Mások a kuglóf, kúcsos kalács dagasztásávaa vótak eefoglava. A sütésöket a gazda mög a szomszéccság kemöncéibe végezték.

A fijatal lányok csipötkét gyúrtak, nyútottak, csipöttek. Figyeeték is a zidősek űket! Mejik tésztája lössz kerek, mijen apróra, mijen gyorsan tud a tésztávaa bánni!

Aki ráért, a zasztalokra, padokra papírt terítött, majd főhórták a tányérokat, evőeszközöket, poharakat. Kést még nem töttek a terítékhő.A szobát, sátrat krepp papírszallagokkaa díszítötték.

A zembörök bort tőtöttek kancsókba, üvegökbe. Ezt a csapos fölügyelete mellett csináták, aki égy idős férfi rokon vót.

Akkó ebédöt csak a segíccségöknek fősztek, mög a kűdéshő. Gulyás levest tyúkokbú, a kuglófot sütötték.

6-7 szeméjre számótak égy tyúkot. Sijetni köllött a zebéddee, mer még ee is kölött azt hordani.

Azoknak a zidős rokonoknak, öreg körösztanyának, apának kűttek, akik má nem möntek ee a lagziba, de jóó esött nékik a zebéd, főleg a mögemléközés.

Égy garabóba töttek égy levesös bögrébe a levesbű, mellé mög a kuglófbú. Ezt fijatal asszonyok, lányok hortták szét.

Mikó mindönki visszaért, csak akkó űtek asztalhó. Külön a nők, külön a férfiak. Gyorsan kiszógáták égymást, öttek, ittak. Asztán má möntek is haza átőtözni a zesküvőre. 

Készülőnnek a lakodalomra

Ezök a régi esküvőji képek, nem a lakodalom napján készűtek, mint manapság. Utánna, amikó ráértek a fényképészhő mönni, főőtösztek mögin szépen, aszt vagy Kalocsára, vagy Paksra möntek.

Ezön a képön a vőlegény ügöncsak díszös ruhába van! Kalocsán, mög a szálásokon má úgy mondanák: picös!

A mönyasszony kezibű nem hijányozhat a csipkés szélű kendő, ami abba a régi időbe a csokrot hejöttesítötte.

A lakodalom előtt készülőnni möntek a legközelebbi szomszédok, rokonok. Ez a szokás tartotta magát a a kétezres évekig, de azúta má csak röndöl a gazda, utána mög fizet. Mejik segíccségtű löhetne eevárni, hogy a szombati lagzi mijatt, má csütörtöktű szabaccságon lögyön! A gazda feje sé fáj, hogyan elégíccse ki a segíccségöt étellee, itallaa.

De azokba a régi időkbe ősztű tavaszig ráértek, mög, mint má említöttem, nem nagy lagzikat tartottak. Vót, hogy eefértek égy szobába, vagy köllött még a féször is. Ha jó idő vót, sátrat is állítottak.

A lakodalom előtti napon a zasszonyok garabóvaa möntek a lakodalmas házhó segíteni. Töttek bele lisztöt, bögrébe zsírt, tojást. Mindön háztú vittek égy élő tyúkot. Ezzee segítötték a gazdájékat.

A fehérnépek a tyúkok lévágásávaa, főpucolásávaa foglaakosztak.

Összehorták a szomszédbú fehér ruhás kosarakba a tálakat, méjtányérokat, poharakat.

A zembörök innen-onnan hoszták a sátorhó, ha köllött, a zoszlopokat, ponyvákat, aszt főállították.

Dészkákbú asztalokat, padokat ütöttek össze.

Ijen kevés embörnek kifőszték a lakodalmat baromfibú. Ritkán birkát azér vágtak. A zezerkiláncszázas évek közepin, mikó engedéj köllött a vágáshó, éjjee, titokba a gazda égy segíccségge esetleg lévágott égy kisebb disznót, ha mert.

A férfiak persze munka közbe iszogattak is, délután má nótásztak.

A vendéglátást ezön a napon nem vitték túlzásba. Mire mindönnee eekészűtek, mögsütötték a tyúkok vérit hajmásan, tojássa.

A zesti ötetésre mindönnee végesztek, hazamöntek.